آمارانه

نوشته های یک آماری

آمارانه

نوشته های یک آماری

به آمارانه خوش آمدید
در این وبلاگ سعی دارم پیرامون علم آمار و خصوصا گرایش کاربردی آمار زیستی بنویسم.

بایگانی

مفید و مختصر درباره آمارزیستی Biostatistics

شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۹ ب.ظ
آمار زیستی یک واژه مرکب از دو واژه بیولوژی و آمار است که گاهی اوقات به عنوان بیومتری و یا بیومتریک نیز شناخته می شود. این رشته  در طیف وسیعی از موضوعات زیست شناسی کاربرد دارد و شامل طراحی آزمایش های بیولوژیکی، به ویژه در پزشکی و کشاورزی، جمع آوری، تلخیص و تجزیه و تحلیل داده ها و تفسیر و استنتاج از نتایج این آزمایشها است.

استدلال و مدل سازی آماری برای پایه و اساس نظریات زیست شناسی مدرن، از اهمیت حیاتی برخوردار است.در اوایل دهه 1900 میلادی، پس از کشف دوباره کار مندل، شکافی که بین درک ژنتیک و داروینیسم تکاملی وجود داشت، منجر به بحث های شدیدی بین دانشمندان آماری - نظیر والتر ولدون و کارل پیرسون- و طرفداران مندل –نظیر چارلز داونپورت ، ویلیام باتسون و ویلهلم ژوهانسن- شد. از دهه 1930 دانشمندان آمار و مدل های ساخته شده در استدلال آماری به حل و فصل این اختلافات کمک کردند.
از چهره های پیشرو در توسعه استفاده از آمار در زیست شناسی رونالد فیشر بود؛ که چند روش آماری بنیادی برای حمایت از کار خودش  - تئوری ژنتیک انتخاب طبیعی (Natural Selection)- ارائه نمود. سوال رایت و هالدین نیز دیگر دانشمندانی بودند که به گسترش استفاده آمار در ژنتیک کمک کردند.
این افراد و سایر دانشمندان آمارزیستی، زیست شناسان ریاضی دان و دانشمندان ژنتیک آماردان کمک کردند تا زیست شناسی تکاملی و ژنتیک بتواند به صورت منسجم و سازگار به شکل عددی مدل بندی شود.
علیرغم اهمیت بنیادی آمار و ضرورت استفاده از این رشته، گاهی در میان گروهی از پزشکان و زیست شناسان نوعی بی اعتمادی نسبت به نتایج بدست آمده از آمار وجود دارد. نتایجی که برای آنها به صورت کیفی قابل مشاهده نیست و به همین دلیل به تقبیح استفاده از آمار می پردازند. آنها به نتایج کیفی قابل مشاهده بیش تر از نتایج عددی علاقه مند هستند. درحالی که برنامه های آموزشی ما بیشتر بر روی مفاهیم کمی و ابزارهای محاسباتی تمرکز دارند. توماس هانت مورگان ( دانشمند ژنتیک و زیست شناس و برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 1933) استفاده از ماشین حساب را در دانشکده خود ممنوع کرده بود و درباره علت این کار می گفت: " من مانند شخصی هستم که در سال 1984 در سواحل رودخانه ساکرامنتو به دنبال اکتشاف طلا است. با کمی هوش و ذکاوت می توانم قطعات بزرگ طلا را پیدا کنم و تا زمانی که بتوانم این کار را انجام دهم به هیچ احدی اجازه نمی دهم که منابع کمیاب را برای کندن و استخراج معادن هدر دهد."

برخی از کاربردهای آمار زیستی

-    بهداشت عمومی شامل اپیدمیولوژی، تحقیقات مریوط به خدمات بهداشتی، تغذیه، بهداشت محیط زیست و مدیریت و سیایت مراقبت از سلامت.
-    طراحی و تجزیه و تحلیل کارآزمایی های بالینی در پزشکی.
-    ژنتیک جمعیت و ژنتیک آماری : به منظور یافتن رابطه بین تغییرات ژنوتیپ و تغییرات فنوتیپ. که در کشاورزی برای بهبود محصولات  مورد استفاده قرار می گیرد.
-    تجزیه و تحلیل داده های ژنتیک: مثلا آزمایشات پروتئومیکس یا Microarray

-    بومی شناسی و پیش بینی های زیست محیطی
-    استنباط دریاره شبکه های ژنی و سیستم های زیستی و تحلیل مسیر.

Reference : Wikipedia

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۸
haji-moradi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی